Het is van belang om serieus te overwegen of uitbesteden (van onderdelen) van uw informatie & technologie landschap u de voordelen gaat bieden die u zoekt. Het kopen van I&T ‘as a Service’ kan zeer waardevol zijn bij het bereiken van uw zakelijke doelen, omdat het de flexibiliteit geeft die nodig is om al die digitale mogelijkheden van vandaag en in de toekomst voor u mogelijk maken (Digitale Transformatie).
En u kunt zich beter focussen op uw eigen core-business.
Om goed uit te besteden is meer nodig dan een goed contract met een door u geselecteerde diensten-leverancier.
Gedurende de levensloop van een uitbesteding, van idee tot retransitie, is het belang een 4-tal onderdelen goed te besturen: de werkafspraken (DAP), de service levels (SLA), het vertrouwen (VLA) en de ervaring (XLA).
De DAP geeft de concrete samenwerking vorm, werkafspraken over en weer. En met alle betrokkenen.
In de SLA worden de harde (technische) afspraken vastgelegd, niet om met boetes te gooien, maar om de inhoudelijke verwachtingen naar elkaar te managen.
De VLA is gericht op wederzijds vertrouwen. Vertrouwen? Is dat meetbaar dan? Jazeker: bespreek de elementen waaruit vertrouwen is opgebouwd regelmatig en zoek naar verbeteringen of los problemen op.
De XLA richt zich op de eXperience (ervaringen) met de leverancier. Voldoen aan iedereens verwachtingen is onmogelijk, maar het moet wel de ambitie zijn.
IT-organisaties streven vaak naar een hogere score voor tevredenheid, maar niet opnieuw en opnieuw om aan hun doel bereiken.
Op uw schouders rust de taak om de verwachtingen in de business te beheren en om de ervaring hieromtrent te optimaliseren. Als u wil meespelen in de hoogste competities, is een nieuwe manier van beheer noodzakelijk. Deze ambitie vraagt ook om een nieuwe generatie overeenkomsten, gecentreerd rond het ervaren van IT.
De XLA en de VLA zijn gidsen en géén gerechtelijke stukken. Het vereist een andere manier van denken en vooral doen!
De Navigatie, Transitie en Regie diensten van De Zuit zijn allen in staat om het uitbesteden te ondersteunen.
- Het bepalen wat en hoe kan worden uitbesteed vastleggen in een Roadmap: Navigatie
- De (re-)transities naar leveranciers verzorgen: Transitie
- De besturing van de leveranciers (in combinatie met de interne I&T diensten): Regie